[ad_1]
یک ماه پس از عرضه و شکست یکشبهی AI Pin که منفورترین گجت هوش مصنوعی لقب گرفت، بنیانگذاران استارتاپ هیومین (Humane) تلاش کردند کسبوکار خود را به یکی از شرکتهای بزرگ فناوری بفروشند.
مدتی پیش، نیویورکتایمز در مقالهای مشروح افشا کرد که «چگونه هیومین محصولی را که پیش از عرضه شکستخورده بود، به خط تولید رساند و پس از چند بهروزرسانی، به فکر فروش این محصول و کل شرکت افتاد.»
آخرین مطالب
- پروژه گلایمور کوالکام در راه است؛ نسل دوم پردازندههای اسنپدراگون ایکس برای کامپیوترهای آرم
- مینیتبلت جدید برند ALLDOCUBE با قیمت مناسب و تراشه اسنپدراگون معرفی شد
- برند نوپای DeperAI شارژرهای سریع، مدرن و خوشقیمت خود را رونمایی کرد
- کراساور روگ، پرفروشترین خودرو نیسان در بازار آمریکا، به قابلیتهای آفرود مجهز شد
- نقاط داغ روی صورت میتوانند وضعیت سلامتی افراد را فاش کنند
شرکت هیومین سال ۲۰۱۸ توسط عمران چادری و بتانی بونجورنو، دو کارمند سابق اپل تأسیس شد و بودجهای معادل ۲۳۰ میلیون دلار از سرمایهگذاران بزرگی مانند سم آلتمن مدیرعامل OpenAI و مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce دریافت کرد. این شرکت قبل از عرضهی عمومی گجت AI Pin حدود یک میلیارد دلار ارزشگذاری شده بود.
هیومن توسط دو کارمند سابق اپل با سرمایه سم آلتمن تأسیس شد
AI Pin قرار بود بهنوعی ابزارهای ارتباطی سری تلویزیونی «پیشتازان فضا» را تداعی کند. این گجت بهصورت مغناطیسی روی پیراهن افراد نصب میشد و کاربران برای دستورات صوتی باید با انگشتان خود روی گجت ضربه میزدند. بنیانگذاران شرکت از ابتدا با افتخار میگفتند که AI Pin مهر پایانی به دوران اپلیکیشنها است، چرا که کار با این محصول کاربر را از استفاده از هر اپلیکیشنی بینیاز خواهد کرد.
بااینحال، وقتی این محصول بهظاهر هیجانانگیز به دست کاربران رسید، هیچیک از ویژگیها و قابلیتهای معرفیشده در مراسم را نداشت. پین هوشمصنوعی صرفا یک دستیار فیزیکی مبتنیبر اندروید در قالب جعبهای کوچک بود که از یک پنل لمسی، دو باتری و دوربین و میکروفون داخلی بهره میبرد.
این گجت بهجای صفحهنمایش از پروژکتور لیزری برای نمایش رابط کاربری دستگاه در کف دست کاربران استفاده میکرد. کنترل این رابط نیز مستلزم ژستهای حرکتی دست کاربران بود.
نکتهی قابلتوجه اینکه گجت هوشمصنوعی هیومین با قیمت ۷۰۰ دلار بهعلاوهی حق اشتراک ماهانهی ۲۴ دلاری عرضه شد که مشخصاً رقم بالایی برای یک دستیار شخصی است؛ بهویژه وقتی بلافاصله پس از عرضهی اولیه مشخص شد هیچیک از ادعاهای تبلیغاتی مؤسسان شرکت حقیقت ندارد.
وبسایت ورج AI Pin را محصولی ناتمام خواند که کوچکترین شباهتی به آنچه دربارهاش تبلیغ شده بود، نداشت. مارکز برانلی یوتیوبر فناوری نیز این گجت را بدترین محصولی دانست که تاکنون بررسی کرده است.
نهتنها کارشناسان، بلکه کاربران نیز تجربهی کار با این دستیار هوشمصنوعی را «افتضاح» توصیف کردند؛ عمر باتری آن، بسیار کوتاه و بین دو تا چهار ساعت بود، وزن سنگین گجت باعث میشد پیراهن افراد به پایین کشیده شود و پروژکتور دستگاه در بسیاری از شرایط نوری خوب کار نمیکرد.
عملکرد ضعیف AI Pin کم بود، احتمال آتشسوزی کیس گجت نیز به سایر مشکلاتش اضافه شد
پساز آن، اخباری منتشر شد که حاکی از احتمال خطر آتشگرفتن کیس باتریهای ایآی پین بود. پیرو این اخبار شرکت هیومین به تمام مشتریان خود ایمیل زد و از آنان خواست که «فوراً استفاده از کیس باتریها را متوقف کنند.» در این ایمیل آمده بود که بهعلت برخی واحدهای باتری معیوب، ممکن است خطر آتشسوزی کیس وجود داشته باشد.
چه کسی به ارزشگذاری غیرواقعی شرکت هیومین بها میدهد؟
فکر میکنید میزان سودآوری شرکت هیومین چقدر است که بنیانگذارانش به فکر افتادهاند کل مجموعهای را که ساختهاند، بفروشند؟ به گزارش تایمز، اوایل آوریل امسال، این شرکت حدود ۱۰ هزار دستگاه را پیشفروش کرده بود و امید داشت ۱۰۰ هزار نسخه را در طول سال ۲۰۲۴ بفروشد.
باتوجهبه قیمت هفتصد دلاری و هزینهی اشتراک گجت، اگر تمامی محصولات طبق پیشبینیها به فروش میرفتند، درآمد امسال هیومین به ۷ میلیون دلار میرسید. اما تصور اینکه این شرکت پس از تمام نقدهای منفی و طوفان ویرانگر بررسیهای اولیه به سودآوری برسد، کار بسیار دشواری است.
باوجود شکست سخت و غیرمنتظرهی AI Pin، بنیانگذاران هیومین همچنان بر ارزشگذاری زودهنگام استارتاپ خود که پیش از عرضهی اولیهی محصول اعلام شده بود، پافشاری میکنند.
سه منبع نزدیک به شرکت میگویند یک هفته پس از انتشار نقدهای منفی، بنیانگذاران مذاکره با شرکت HP را آغاز کردند تا هیومین را به مبلغی بالای یک میلیارد دلار بفروشند.
شرکت HP بهعنوان خریدار احتمالی معرفی شده است
ایدهی قیمتگذاری یکمیلیارد دلاری، آنهم باتوجهبه درآمد سالانهی حدودا هفت میلیون دلاری جاهطلبانه و بلندپروازانه بهنظر میرسد. البته باید یادآوری کنیم که اچپی پیشاز این نیز تمایل خود را به خرید شرکتهای فناوری روبهمرگ مانند Palm، سازندهی اولین دستیار دیجیتال شخصی، نشان داده بود؛ بنابراین احتمال سرگرفتن معامله بین اچپی و هیومین دور از انتظار نیست.
مدیریت AI Pin: وقتی انتقاد به قیمت اخراج تمام میشود
برایاینکه بهتر بفهمیم هیومین با چنین محصول نامتعارف و ضعیفی چگونه راه خود را به بازار باز کرد، بد نیست نگاهی به فرهنگ سازمانی آن داشته باشیم:
[ad_2]